Butik och webbshop mot konsument

Powertoys AB – powertoys.se – är ett detaljistföretag inom radiostyrt som säljer direkt till konsument via butik och framför allt via webbshopen.

Powertoys behövde ett flöde som gjorde det smidigt att både få ut stora mängder artiklar i webbshopen och sen hantera order och logistik.

Eftersom försäljningen sker både via telefon, butik och webben så var det viktigt att hela flödena – från artiklar och priser till order och logistik – följer samma process. Till exempel är det mycket jobb med att hålla reda på vilka reservdelar och tillbehör som finns till respektive bil.

Montania har levererat en kundanpassad version av affärssystemet Agera Affärsstöd med kundstöd, beställningar, artikel- och lagerhantering, order och leveranser, fakturering, kundreskontra, kassamodul och integrerad e-handel.

 Exempel från systemlösningen

  • Direkt på artikelkortet kunna ange relaterade Reservdelar, Tillbehör och Options som både säljare kan använda internt och som underlättar för kunden i webbshopen
  • Direkt på artikelkortet kunna styra listor på webben med t ex Kampanjer, Nya modeller och Topplista
  • E-handelsmodulen kan hantera försäljning i flera länder med olika språk och valutor och sajter ska lanseras i olika nordiska länder
  • Direkt på artikelkortet i affärssystemet kunna ange etiketter som gör det enklare för kunderna att göra urval i webbshopen,se bild nedan eller se exempel
  • Utskicksmodulen för att skicka HTML-mail direkt från affärssystemet
  • Kassamodul för snabbt kunna registrera order i butik

Teknik

  • FileMaker
  • PHP
  • MySQL

Distributör norden

Trigono AB – trigono.se – är en distributör av både hård- och mjukvara i hela norden. Försäljningen sker både via grossister, återförsäljare och i viss mån direkt mot slutkund.

Produkterna köps in från stora internationella leverantörer som Sony och FileMaker.

Sortimentet ändras snabbt så Trigono måste med kort varsel få ut många nya artiklar i olika kanaler. Därför är det viktigt med effektiv hantering av artiklar, olika prislistor i olika valutor och distribution av priser och information till partners och egna webben.

Montania har levererat en kundanpassad version av affärssystemet Agera Affärsstöd med kundstöd, artikel- och lagerhantering, order och leveranser, fakturering, kundreskontra och integrerad e-handel med flera olika webbshoppar för olika länder.

Systemet är helt integrerat med Visma för bokföring och leverantörsreskontra.

 Exempel från systemlösningen

  • Inläsning av prislistor från olika leverantörer
  • Specifika prislistor för kunderna som ger säljarna snabb överblick och samtidigt används när kunden loggar in i webbshopen
  • Kunderna kan prenumerera på sin prislista som automatiskt leveras via FTP eller mail
  • Hantering av inpriser i olika valutor som räknas om till respektive marknads valuta
  • Med Ageras e-handelsmodul hanterar man enkelt olika utbud/artiklar/valutor för olika länder
  • Systemet är integrerat med TA-tjänsten Memnon för flexibilitet i valet av transportör
  • Systemet är integrerat med Mailchimp för mailutskick
  • Systemet hanterar även det norska dotterbolaget och mellanhavandena mellan bolagen

Teknik

  • FileMaker
  • PHP
  • MySQL

Grossist smycken

Robert Friman & Co AB – puss.se – är ett grossistföretag inom modesmycken och silver där försäljning sker hos ett stort antal butiker runt om i Skandinavien.

Robert Friman & Co ville effektivisera hela flödet från inköp till order, lager och fakturering. Företaget har ca 10 000 artiklar som ständigt förändras eftersom företaget snabbt tar upp nya trender och förnyar utbudet.

Montania har levererat en kundanpassad version av affärssystemet Agera Affärsstöd med kundstöd, artikel- och lagerhantering, order och leveranser, fakturering och kundreskontra.

 

 Exempel från systemlösningen

  • Speciell inmatningsdialog för att snabbt få in stora volymer av nya artiklar när leveranser kommer
  • Streckkodshantering för effektiva in- och utleveranser
  • Automatisk tidrapportering för personal när användare loggar in och ut ur systemet
  • Hantera ersättningsartiklar vid leverans

Livsmedelsimport

Affärssystemet Agera Affärsstöd med branschanpassningar

Uppdragsgivare

Maison Le Gros AB är ett företag som direktimporterar färska, högkvalitativa råvaror från Frankrike och säljer till restauranger och butiker.

www.legros.se

Maisons primära behov var:

  • Råvarupriser som räknas  fram löpande utifrån aktuella inköpskostnader och önskad marginal
  • Möjlighet att samla alla order från olika kunder och automatiskt skapa en beställning med summerat antal eller kg per leverantör.

Montanias lösning

Systemlösningen består bl a av följande punkter:

Artikelinmatning i kundanpassat Agera Affärsstöd för livsmedelshantering

  • Agera Affärsstöd för kundstöd, artiklar, order, beställningar, leveranser, fakturering och kundreskontra.
  • Anpassningar av Agera Affärsstöd för Maisons specifika behov t ex fält för innehållsdeklaration på artikel och utskrift etikett med innehållsdeklaration.
  • Kunna skapa en sambeställning per leverantör från framsökta order, t ex per orderdatum eller önskat leveransdatum. Orderrader med samma artikelkod slås samman till en beställningsrad med summerat antal eller kg av varan.
  • Marginaltillägg på artikel i procent av inköpskostnad. Prisfunktion som räknar fram kundens pris för önskad marginal baserat på aktuell valutakurs och hemtagningskostnad inkl. frakt som beror på artikelns vikt.
  • Fraktkostnad/kg. Funktion för fraktkostnad/kg, uppdatering av artiklarnas pris kan ske automatiskt om fraktkostnaden ändras.

Teknik

  • Filemaker